Saltar al contenido

Antonio Valvidares, poeta de Sariego y Ceceda

31 de agosto de 2012

La publicación en la prensa del artículo ¿Quién escribió «Les esequies de Carlos III»?  de Florencio Friera cronista de Sariego nos sirve de pretexto para recordar al poeta asturiano que parece ser vivió en Ceceda a finales del siglo XVIII. Podemos leer algunos de sus poemas consevados  en la Colección de poesías en dialecto asturiano, antología preparada por Xosé Caveda y Nava en 1839, que recoge la obra más importante de los escritores asturianos de siglos anteriores y varios poemas propios. Al autor se le hecho homenaje en la última edición de la Selmana de Les Lletres Asturianes

Actos d’homenaxe a Benito de l’Auxa y Antón Balvidares en la 33 Selmana de les Lletres Asturianes con la publicación de dos importantes obres preparaes espresamente pa la ocasión: Al rodiu de la poesía ilustrada, volume colectivo qu’inclúi artículos, estudios y collaboraciones de 8 prestixosos escritores ya investigadores asturianos; y Poesíes, obra completa conocida de los dos autores, compilada y presentada con estudiu críticu a cargu del profesor del Seminariu de Filoloxía Asturiana de la Universidá d’Uviéu, Xuan Carlos Busto Cortina.

Antonio Valvidares, poeta en bable (lengua asturiana) de la segunda mitad del s. XVIII, nació en su casa solariega de Valvidares (aldea del concejo o municipio asturiano de Sariego) en octubre de 1751. Era hijo de Francisco Ventura Valvidares y Nava y de Joaquina Argüelles de Rúa, ambos de orígenes nobles.

Tras finalizar la instrucción primaria, se trasladó a Oviedo (capital de Asturias), donde comenzó la carrera de Latinidad y Filosofía, estudios que abandonó poco tiempo después para regresar a su aldea natal, donde a partir de entonces se dedicó a la administración de sus grandes propiedades y al cultivo de la poesía en bable, llegando a ser uno de sus más destacados representantes.

Siendo aún muy joven, el 24 de noviembre de 1773, contrajo matrimonio con Teresa de Caso y Nava.

Sus composiciones circularon por toda Asturias, oralmente y en copias manuscritas. Algunas de estas poesías fueron recogidas por José Cava y Nava en sus famosas antologías y otras muchas aparecieron en publicaciones como la Ilustración Cantábrica, de Madrid, en 1882.

Sus últimos años los vivió en Ceceda (pueblo del concejo asturiano de Nava), donde falleció, según Fuertes Acevedo, en 1790, y de acuerdo con Fermín Canella, el 10 de junio de 1892. Sus restos fueron trasladados al convento de San Francisco, de Oviedo.

FUENTE: Consejería de Cultura del Principado de Asturias — http://www.VivirAsturias.com.

Pin Ureta –en su pequeña historia escrita en 1988– cita al poeta de Sariego que pasó la mayor parte de su vida en Ceceda  añade algunos comentarios sobre su obra. Poeta en bable ligado aún a la tradición oral y manuscrita, algunas de cuyas obras fueron recogidas por José Caveda y Nava y publicadas en La Ilustración Cantábrica en 1882. Su poesía reúne humor campechano, sencillez, humildad, fe, crítica ilustrada y hospitalidad asturiana  Nos ha quedado su “Diálogu políticu de Xuan y Toribio” y El Misterio de la Trinidá y Vida de Xesucristu”. En este último poema el poeta se dirige al Santísimo Sacramentu al que pregunta y habla…

“…Que soy a la paterta llana

y un home tan pregunteru

como denyure se vio

desde Ceceda a Infiestu”

Y aparece Jesucristo, sobreviviendo al implacable paso del tiempo, “tiesu com´un garrote, más rollizu que un torrendu…ye un rapaz fechu y derechu”. El misterio de la Santisima Trinidad se expresa en que “padre y fiu son lo mesmo/ (y esto en concencia lo digo/ non soi pa comprendelo.  Y concluye que  pese a su “probe entendimiento” no duda (non pueo ñegar) de que el “Santu Vieyu, el fiu y la palomba –que diz que baxó del cielo- non son, axustaes cuentes sinón un mismu suxetu”

Luego se permite hasta una visión crítica de la presión “sobre los probes” con una descripción del complejo sistema de cargas y derechos de origen feudal y tradicional

“¿pa qué vieno aquisti mundu

sabiendo que hai tantos pechos:

les sises, les alcabales

les leves, los acarretos,

les sestaferies, les pagues,

los alguaciles, los pleitos, ç

que así  esfarrapen un probe

como se esfarrapa un cestu”

Y tras recorrer la vida del fiu le invita a que…

“si otra vez aquí tornás/

cosa que no-i aconseyo…

Yo allugarélu en mio casa,

Y non-i faltará el queso,

la cecina y el tocín,

les fabes, boroña y suero.

Tou será de vusté,

La vida, el pan, el dinero;

Que e llarga la voluntá

Si e cortu el gasayamientu”

 

En la Revista Cultural Lliteratum encontramos otra rreferencia biografica en bable:

Balvidares Argüelles, Antón
Biografía
Alias : Antonio Balvidares Argüelles; Antonio Valvidares Argüelles Nacimientu: 1751 – San Román (Sariegu / Sariego) Defunción: 1790 ~ 1792 – Cecea / Ceceda (Nava)Naz Balvidares (tamién conocíu como Valvidares) na casona solariega de San Román, en conceyu de Sariegu.Constantino Suárez ufierta la data de 1751 pa la so nacencia diciendo «y no en 1750 como se anota en algún sitio», taba refiriéndose a Fuertes Acevedo, que recueye esta fecha nel manuscritu inéditu del so «Ensayo de una biblioteca de escritores asturianos», del añu 1867.De familia acomodada y sólida facienda, estudió n´Uviéu siguiendo cursos de Filosofía y Llatinidá, retirándose a la casa d´orixe p´alministrar les rentes familiares.Foron los sos pas don Francisco Ventura Balvidares y Nava y Doña Joaquina Argüelles de la Rúa.En 1773 casa con Teresa de Caso y Nava, pasando a residir durante los últimos años de la so vida en Cecea (Nava), morriendo nesi pueblu en 1792, según Fermín Canella y Constantino Suárez; pa Fuertes Acevedo fora l´añu 1790.

Foi de carácter allegre, xovial y propensu a bromes y exercicios divertíos demostrando un bon humor, que nun abandonó hasta los últimos momentos.

Cuéntense d´esti poeta n´asturianu mil anécdotes curioses. Trés son les obres n´asturianu conservaes del fidalgu de Sariegu: «L´entierru del Callóndrigu Regueru», «Diálogu políticu», «El misteriu de la Trinidá y vida, pasión y muerte de Xesucristu». Tamién-y fora atribuyíu por Caveda´l poema «Les esequies de Carlos III n´Uviéu», que correspuende en realidá a l´autoría de la xixonesa Xosefa Xovellanos. En «L´entierru» muestra Balvidares una clerofobia que roza cuasi siempre la caricatura.

El segundu de los poemes d´Antón Balvidares ye un «Diálogu políticu» que sigue la llinia inaugurada por Marirreguera, el poerta de Sariegu fai falar a dos aldeanos cultos sobre los acontecimientos que suceden nesi momentu nel mundu.

Ye una poesía con vocación oral, que persigue la tresmisión de les noticies polítiques nun estilu paródicu de les gacetes y periódicos de la dómina.

El terceru de los poemes de Balvidares, «El misteriu de la Trinidá» ye la refundición de dos distintos publicaos por Caveda con esi títulu.

El resultáu ye un romance llargu de cuasi trescientos ochenta versos, de los que los primeros venticinco pueden corresponder al primitivu primer poema. Xuan Junquera Huergo da noticia nun contestu confusu de dos obres de les que podría deducise la so atribución a Balvidares, «El Viaje a Salamanca» y «El Santo Sacramento», quiciabes esta última ye una de les dos partes que componen el poema «El misteriu de la Trinidá». Pel so llau, Fermín Canella na reedición de l´antoloxía de Caveda diz con respectu a los romances anónimos «La Catedral de Oviedo» y «Un grado de licenciado en la Universidad de Oviedo» que «no faltó quien dijo, ignoramos con qué fundamento, que el autor fue D. A. Balvidares», ensin que pel momentu tea esclariao dicha autoría.

FUENTE: Lliteratu, revista cultural

 

PARA SABER MÁS

Enlace a «Les exequies de Carlos III y la proclamación de Carlos IV»

Enlace a Colección de poesías en dialecto asturiano (1839)

Enlace a Literatura en asturiano en wikipedia

Enlace al artículo» Auxa y Balvidares, dos poetes de la Ilustración asturiana»

 

No comments yet

Deja un comentario